Μετακίνηση στην πόλη με ποδήλατο


Η μετακίνηση στην πόλη με ποδήλατο και η συνύπαρξη με τα άλλα μηχανοκίνητα μέσα μετακίνησης και τους πεζούς δημιουργεί ορισμένες υποχρεώσεις αλλά και δικαιώματα. Υποχρεώσεις όπως να τηρούμε τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, να φοράμε το κράνος και να έχουμε φώτα και αντανακλαστικά για το βράδυ. Όταν κινούμαστε σε δρόμους μέσα σε πόλη πρωταρχικό μας μέλημα είναι να μην εμπλακούμε σε κάποιο ατύχημα ή σύγκρουση με άλλο όχημα είτε από δικό μας λάθος είτε από λάθος άλλου. Ακόμα και όταν ακολουθούμε πιστά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας μπορεί να εμπλακούμε σε ατύχημα επειδή δεν τον εφαρμόζουν οι άλλοι. Άρα δεν αρκεί μόνο να εφαρμόζουμε τον κώδικα ή να φοράμε κράνος, αλλά το κυριότερο να προσέχουμε να μην δεχτούμε κάποιο χτύπημα. Παρουσιάζουμε κάποιες ειδικές περιπτώσεις που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή:

1. Ενώ κινούμαστε σε ευθεία πετάγεται στην πορεία μας όχημα από τα δεξιά (από κάθετο στενό, παρκαρισμένο κ.α.). Ο κίνδυνος είναι να μας χτυπήσει ενώ περνάμε από μπροστά του ή να προλάβει να βγει μπροστά μας και να πέσουμε πάνω του. Για να αποφύγουμε τέτοια πιθανότητα χρήσιμο είναι να έχουμε ένα καλό φως μπροστά (LED) αναμμένο μέρα και νύχτα, όπως κάνουν οι μοτοσυκλέτες. Ή μια δυνατή κόρνα που λειτουργεί με αέρα υπό πίεση παράγοντας αρκετά decibel. Στην περίπτωση που μας τύχει ‘κουφός’ του κάνουμε νόημα με το χέρι.

2. Εάν δεν υπάρχει οπτική επαφή με τον οδηγό, κυρίως τη νύχτα, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να ελαττώσουμε ταχύτητα και εάν χρειαστεί να ακινητοποιηθούμε τελείως για να περάσει. Μπορεί να αισθανθούμε άσχημα αλλά σημαντικότερη είναι η ζωή και η ασφάλειά μας. Μια ακόμα κίνηση που μας δίνει αρκετές πιθανότητες να το αποφύγουμε είναι η θέση μας στο δρόμο: να κινούμεθα λίγο πιο μέσα προς το κέντρο και όχι τελείως δεξιά. Συνήθως οι οδηγοί βγαίνοντας από τα δεξιά κοιτάνε για τα άλλα διερχόμενα αυτοκίνητα στο κέντρο του δρόμου οπότε γινόμαστε πιο άμεσα αντιληπτοί. Η θέση αυτή έχει και άλλα δύο πλεονεκτήματα, ότι μπορούμε να επιταχύνουμε και να το περάσουμε ή να ανοιχτούμε ακόμα πιο αριστερά και να το αποφύγουμε. Εάν είμαστε τέρμα δεξιά κοντά στο πεζοδρόμιο δεν υπάρχει αυτή η επιλογή και στην περίπτωση που δεν καταφέρουμε να φρενάρουμε θα πέσουμε πάνω στην πόρτα του οδηγού.

3. Άνοιγμα πόρτας σταθμευμένου οχήματος. Για να αποφύγουμε το ξαφνικό άνοιγμα της πόρτας το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να κρατάμε μια απόσταση ασφαλείας από τα παρκαρισμένα οχήματα ώστε να έχουμε την δυνατότητα του φρεναρίσματος και του ελιγμού αποφυγής. Όσο κινούμαστε, προσέχουμε τα παράθυρα των αυτοκινήτων μήπως δούμε κάποιον οδηγό που ετοιμάζεται να βγει.

4. Αποφεύγουμε να σταματάμε στα τυφλά σημεία των οδηγών. Για παράδειγμα στο κόκκινο φανάρι είναι προτιμότερο να περιμένουμε πίσω από το όχημα ή μπροστά του και όχι στο πλάι, ώστε να είμαστε ορατοί από τον οδηγό. Εάν σταματήσουμε στο πλάι υπάρχει κίνδυνος ξεκινώντας ο οδηγός να μας κλείσει ή να πέσει επάνω μας. Γενικότερα αποφεύγουμε να περνάμε από την δεξιά πλευρά των οχημάτων, επειδή δεν προσέχουν οι οδηγοί και οι επιβάτες τους καθώς την θεωρούν ασφαλή: ότι δηλαδή δεν περνάει κανείς και υπάρχει κίνδυνος να ανοίξουν ξαφνικά την πόρτα για να κατέβουν. Είναι τόσο σημαντικό που προτιμότερο είναι να παραβιάσουμε το κόκκινο φανάρι και να φύγουμε, ελέγχοντας πολύ προσεκτικά τον δρόμο, παρά να σταματήσουμε ή να περιμένουμε στη δεξιά πλευρά της κίνησης.

5. Προσπέραση από όχημα που αμέσως στρίβει δεξιά ή σταματάει μπροστά. Αυτή η μορφή σύγκρουσης είναι από τις πιο δύσκολες να αποφευχθεί, επειδή συμβαίνει πολύ γρήγορα, το αντιλαμβάνεσαι την τελευταία στιγμή και δεν υπάρχει διέξοδος διαφυγής. Οι περισσότεροι οδηγοί αυτοκινήτων όταν βλέπουν ποδήλατο θεωρούν ότι αυτό δεν μπορεί να κινηθεί με μεγάλη ταχύτητα ή δεν έχουν την ικανότητα να υπολογίσουν την ταχύτητα με την απόσταση, οπότε νομίζουν ότι δεν κάνουν τίποτα το σοβαρό. Για να το αποτρέψουμε η μόνη κίνηση από μέρους μας είναι να μην οδηγούμε πολύ δεξιά, κοντά στο πεζοδρόμιο, αλλά λίγο αριστερά προς το κέντρο της λωρίδας. Πριν τις διασταυρώσεις μπορούμε να ρίχνουμε κλεφτές ματιές πίσω μας. Στην προκειμένη περίπτωση βοηθάει πολύ ένας πλαϊνός καθρέφτης για τον έλεγχο της κίνησης πίσω μας.

Η δυσκολία της μετακίνησης στην πόλη είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλοί αστάθμητοι παράγοντες και καταστάσεις που συμβαίνουν και πρέπει να αντιμετωπίσουμε, ενώ η χρήση του κράνους και η τήρηση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας δεν αρκούν για να είμαστε απόλυτα ασφαλείς. Από την στιγμή που θα βγούμε στους δρόμους θα πρέπει να σκεφτόμαστε, να προσέχουμε και να σεβόμαστε τους άλλους οδηγούς και πεζούς. Να αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε πολυσύχναστους δρόμους, να κάνουμε αισθητή την παρουσία μας φορώντας ανοιχτόχρωμα ρούχα, να έχουμε αντανακλαστικά, και να ανάβουμε τα φωτάκια μπρος και πίσω. Κάνουμε σινιάλα με το χέρι μας κάθε φορά που θέλουμε να στρίψουμε ή να προειδοποιήσουμε ότι θέλουμε να σταματήσουμε. Η έξυπνη χρησιμοποίηση του δρόμου, η προσεκτική οδήγηση, η χρήση προστατευτικών και η τήρηση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας συμβάλλουν στην ασφαλή μας μετακίνηση μέσα στην πόλη.


  Πράσινο+Μπλέ -  Μη κερδοσκοπική Οργάνωση Πολιτισμού Περιβάλλοντος - Μεναίχμου 1-3  - Ψανή - 30300 Ναύπακτος - Τηλ. & Φαχ: 2634025016

  Web Design Web-Site